35 Kata-Kata Bijak Buya Hamka, Penuh Makna dan Inspiratif

Kata-Kata Bijak Buya Hamka
Kata-Kata Bijak Buya Hamka
0 Komentar

KEHIDUPAN

  1. “Jangan takut jatuh, kerana yang tidak pernah memanjatlah yang tidak pernah jatuh. Yang takut gagal, kerana yang tidak pernah gagal hanyalah orang-orang yang tidak pernah melangkah. Jangan takut salah, kerana dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua.”
  2. “Kehidupan adalah anugerah yang harus disyukuri dan dihargai, dan kita harus memanfaatkannya dengan sebaik-baiknya.”
  3. “Kehidupan penuh dengan tantangan dan ujian, tetapi kita harus belajar untuk menghadapinya dengan sabar dan penuh keyakinan.”
  4. “Kehidupan tidak selalu adil, tetapi kita harus belajar untuk menghargai dan bersyukur atas segala sesuatu yang telah kita miliki.”
  5. “Kehidupan itu laksana lautan. Orang yang tiada berhati-hati dalam mengayuh perahu, memegang kemudi dan menjaga layar, maka karamlah ia digulung oleh ombak dan gelombang. Hilang di tengah samudera yang luas. Tiada akan tercapai olehnya tanah tepi.”
  6. “Kehidupan tidak hanya tentang mencari kesenangan dan kebahagiaan pribadi, tetapi juga tentang berkontribusi bagi kebaikan dan kesejahteraan orang lain.”
  7. “Ikhlas dan sejati akan bertemu di dalam senyuman anak kecil, senyum yang sebenarnya senyum, senyum yang tidak disertai apa-apa.”
  8. “Kehidupan yang bahagia dan bermakna adalah kehidupan yang penuh dengan kasih sayang, kebaikan, dan kejujuran.”
  9. “Kita harus selalu belajar dan berkembang dalam kehidupan, dan tidak pernah berhenti untuk mencapai potensi terbaik kita.”
  10. “Satu hati lebih mahal dari pada senyuman. Satu jiwa lebih berharga dari pada sebentuk cincin.”
  11. “Setiap momen dalam kehidupan memiliki arti dan makna yang berbeda, dan kita harus belajar untuk menghargai setiap detik dalam hidup kita.”
  12. “Satu-satunya alasan kita untuk hadir di dunia ini adalah untuk menjadi saksi atas keesaan Allah.”
  13. “Semangat yang lemah buanglah jauh jiwa yang kecil segera besarkan yakin percaya iman pun teguh zaman hadapan penuh harapan.”

INSPIRASI

  1. “Kehidupan adalah perjalanan yang panjang, dan kita harus belajar untuk menikmati setiap langkah dan mengambil pelajaran dari setiap pengalaman.”
  2. “Kehidupan tidak selalu mudah, tetapi kita harus belajar untuk tetap optimis dan memiliki keyakinan bahwa segala sesuatu akan baik-baik saja.”
  3. “Tahan menderita kepahitan hidup sehingga penderitaan menjadi kekayaan adalah bahagia.”
  4. “Kehidupan yang penuh dengan kebaikan dan keindahan dapat kita ciptakan sendiri dengan menjalani hidup dengan niat yang baik dan bertindak dengan kejujuran dan integritas.”
  5. “Emas tak setara dengan loyang. Sutra tak sebangsa dengan benang.”
  6. “Jelas sekali bahwasanya rumah tangga yang aman damai ialah gabungan di antara tegapnya laki-laki dan halusnya perempuan.”
  7. “Tali yang paling kuat untuk tempat bergantung adalah tali pertolongan Allah.”
  8. “Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.”
  9. “Kegunaan harta tidak dimungkiri. Tetapi ingatlah yang lebih tinggi ialah cita-cita yang mulia.”
  10. “Kerana apabila saya bertemu dengan engkau, maka matamu yg sebagai bintang timur itu sentiasa menghilangkan susun kataku.”
  11. “Kalau hidup sekedar hidup babi dihutan juga hidup. Kalau bekerja sekedar bekerja kera juga bekerja.”
0 Komentar